Industrispåret mellan Garphyttan och Latorpsbruk under 1950-talet. Bilden är tagen i riktning in mot Garphytte bruk vars tegelbyggnader tornar upp sig i bakgrunden. © Ingemar Andersson. Publicerad onsdagen den 29 oktober 2008
I Svartåbanans närhet fanns ett antal industrispår med varierande spårvidd. Vissa industrispår var direkt anknutna till Svartåbanan och vissa låg en bit ifrån järnvägen. Här kommer några korta presentationer.
Karlslund station-Karlslunds kvarn
Latorpsbruk station-Garphytte bruk
Spårvidd 600 mm. Spåren rivna.
Latorpsbruk station-Alunbrottet
Spårvidd okänd. Spåren rivna.
Holmstorp lastplats–Klara gruvor
Spårvidd 600 och 750 mm. Spåren rivna.
Lannabruk lastplats-Lanna kalkbruk
Spårvidd 600 mm. Spåren rivna.
Fjugesta station-Fjugesta tegelbruk-Lertaget
Spårvidd 500 mm. Spåren rivna.
Fjugesta grusgrop lastplats-Fjugesta grusgrop
Spårvidd 1435 mm. Spåren rivna.
Gropen station-Gropens såg
Spårvidd 1435 mm. Spåren rivna.
Slästorps torvströfabrik-Övratorpsmossen
Spårvidd 600 mm.
Ingvaldstorp lastplats-Hultamossen
Spårvidd 500 mm.
Mullhyttemo station-Stockås torvströfabrik
Spårvidd 891 mm. Spåren rivna. Närkes första elektrifierade järnväg.
Stockås torvströfabrik
Spårvidd 500 och 600 mm. Spåren rivna.
Västanås torvströfabrik
Spårvidd 600 mm. Spåren rivna.
Svartå station-Svartå bruk
Spårvidd 1435 mm. Spåren rivna.
Liknande sidor