Resterna efter banvallen vid Fjugesta grusgrop den 4 januari 2008. Banvallen till vänster går mot Fjugesta medan spåret ned i grusgropen vek av ned åt höger där de vita björkarna växer. Ett tiotal meter av den banvallen är synlig men den är svår att fotografera. Växeln låg hundratalet meter bakom fotografens rygg. Rasmus Axelsson. Publicerad fredagen den 4 januari 2008
Lastplatsen Fjugesta grusgrop fanns officiellt mellan 1922 och 1937 men själva grusgropen har använts av järnvägen redan när den byggdes på 1890-talet. Örebro-Svartå järnväg köpte grusgropen av en allmänning i Fjugesta.
Växeln till grusgropen låg vid platsen för kontaktledningsstolparna nr 21 på sträckan Fjugesta-Gropen. Spåret var ett par hundra meter långt, här togs bl.a. grus till byggandet av Svartåbanan. Banvakten i den närbelägna banvaktstugan vid Edsbergsvägen postade vid klotväxeln och visade »klart« mot ankommande tåg. Växeln var annars olåst och obevakad men ska ha bliviti förreglad 1924.
1924 tillhörde grusgropen SJs byggnadscentralförråd och beräknades innehålla 67 261 kbm grus varav 10% var medelgott grus och resten dåligt grus eller fyllningsgrus, på en ca 22 000 kvm stor yta. 1930 beräknades den innehålla 59 800 kbm fyllningsgrus, på en ca 26 190 kvm stor yta.
Rest av banvallen närmast växeln finns kvar. Där spåret passerade vägen mot Edsbergs Via och ner mot grusgropen kan sträckningen skymtas.
Närmaste platser längs banan
Liknande sidor
Snabbfakta
Status |
Fjugesta grusgrop lastplats 1922-1937 |
Avstånd från Stockholm C |
250,700 km |