Ingvaldstorp


Ingvaldstorps hållplats den 19 juni 1985. Bilden är tagen i riktning mot Svartå med hållplatsskylt, plattform, påstigningstavla, hållplatskur och förmodad blockkur på spårets vänstra sida. Bengt Hultin. Publicerad fredagen den 8 februari 2013
Enligt ett besiktningsprotokoll fanns det år 1897 ett 350 meter långt hinderfritt »militärspår« på platsen. I början av 1900-talet benämns platsen »Ljungstorp militärmötesplats« och anges vara »terrasserad«.

Ljungstorps lastplats ska dock ha öppnats officiellt den 11 januari 1917 för att betjäna den närbelägna torvmossefabriken. År 1925 bytte den namn till Ingvaldstorp 1925 och den 10 juni 1950 blev den håll- och lastplats. Från den 1 oktober 1971 räknades den som hållplats och den lades ned den 1 juli 1985.

Efter 1923 gjordes det möjligt för obevakad körning och kostnaden på 100 kr betalades av S. A. Svensson i Ingvaldstorp som ägde torvmossen.

Närmaste platser längs banan

Liknande sidor

Snabbfakta

Status Ljungstorp lastplats 1917-01-11–1925
Ingvaldstorp lastplats 1925–1950-06-09
Ingvaldstorp håll- och lastplats 1950-06-10–1971-09-30
Ingvaldstorp hållplats 1971-10-01–1985-07-01
Förkortning Ljt/Iv
Höjd över havsytan 68,7 m
Avstånd från Örebro C 36.2 km
Avstånd från Stockholm C 258,306 km

Byggnader

Typ Byggår Status
Blockkur kvar
Hållplatskur 1959 flyttad
© mfÖrSJ 2006-2017
Sidan Ingvaldstorp uppdaterades den 25 augusti 2017 och har visats 4522 gånger sedan den 18 oktober 2006
www.svartabanan.se har haft 419376 besökare sedan den 18 oktober 2006