Lindbacka hållplatskur den 16 februari 1985. © Göran Bæckström. Publicerad onsdagen den 25 oktober 2006
Lindbacka hållplats öppnades den 1 oktober 1897, blev håll- och lastplats 1910, station mellan den 1 december 1930 och 15 april 1933, håll- och lastplats mellan den 16 april 1933 och 21 maj 1937, återigen station mellan den 22 maj 1937 och 15 juni 1941, håll- och lastplats mellan den 16 juni 1941 och 30 maj 1964 med möjlighet att vid behov vara station mellan den 16 juni 1941 och 30 maj 1959 och slutligen blev Lindbacka hållplats den 31 maj 1964 och förblev så till nedläggningen den 1 juli 1985.
Ursprunglig hållplats av II klass, i planerna kallad Lindbacka hållplats. Det första hållplatshuset var byggd efter någon slags av typritning och fanns bl.a. i
Dormen och i Säbylund längs stambanan Hallsberg-Örebro.
Lastplatsblockering installerat 1920 till en kostnad på 2071 kr och fick lastplatsförregling 1928. 1930 förlängdes spår och 1931 förändrades stationskuren för 4986.51 kr. Sidospår till Gullspångs krafts högspänningsställverk. Stationsbyggnaden köptes och revs 1965 delarna användes vid renovering av ett närbeläget hus. Perrong kvar medan lastkajen och spåren revs under år 2000.
Lindbacka banvaktstuga finns kvar.
Närmaste platser längs banan
Liknande sidor
Snabbfakta
Status |
Lindbacka hållplats 1897-10-011910
Lindbacka håll- och lastplats 19101930-11-30
Lindbacka station 1930-12-011933-04-15
Lindbacka håll- och lastplats 1933-04-161937-05-21
Lindbacka station 1937-05-221941-06-15
Lindbacka håll- och lastplats 1941-06-161964-05-30
Lindbacka hållplats 1964-05-311985-07-01 |
Förkortning |
Lia/Lda |
Höjd över havsytan |
40,7 m |
Avstånd från Örebro C |
6,7 km |
Avstånd från Stockholm C |
228,696 km |
Byggnader
Personal