Banvallen mellan Latorpsbruk och Östertysslinge den 25 september 2009 Bilden är tagen från kullen där Latorpsbruks banvaktstuga låg mot Östertysslinge hållplats som ligger strax bortom horisonten. Mellan Karlslund och Latorpsbruk har halva banvallen asfalterats för cyklister. © Ingemar Juhlin. Publicerad tisdagen den 15 december 2009
Trots att Svartåbanan lades ned 1985, är spåren av järnvägen tydliga än idag. Banans första 3,5 km sett från Örebro S finns fortfarande kvar och ägs till största del av Örebro kommun. De trafikeras med dieseldrivna växellok från bl.a. Green Cargo medan spåret in till värmeverket även används av ellok som drar vagnar med träflis till värmeverket.
Banvallarna mellan Lindbacka och Latorpsbruk samt mellan Fjugesta och Gropen är kommunala cykelvägar, medan banvallarna på sträckorna Latorpsbruk-Vintrosa, Lannabruk-halvvägs till Hidingebro, Hidingebro-nästan fram till Brånsta och en bit väster om Kvistbro-Svartå ligger kvar i varierande skick.
Nästa en kilometer spår innan Svartå finns också kvar och ägs av Degerfors kommun.
Ett relativt stort antal av
byggnaderna finns också kvar.
I övrigt finns mer indirekta spår av Svartåbanan, såsom stationssamhällena som uppstod med banan, och självklart minnena kvar.